- Nové rozvody odpadů (pouze první patro objektu), rozvody vody a topení (montáž termostatických hlavic + expanzní nádrž) v koupeném starším rodinném domě.
- Vzhledem k poptané firmě jsem očekával profesionální přístup, jednání i výsledek práce
- Dům byl zakoupen v srpnu 2015 s tím, že začátek prací konec srpna dokončení prací mělo být do konce října 2015
Začátkem září 2015 jsme se s panem Krejčím domluvili na rekonstrukci topení, odpadů a rozvodů vody. Byl jsem spokojen, jelikož odhadnutý termín dokončení po prohlídce domu byl dle názoru pana Krejčího do jednoho týdne od započetí prací (do října 2015 jsme se potřebovali vystěhovat z předešlého bydliště). Ptal jsem se pana Krejčího zda-li mu mám materiál zajistit já a nebo zda si ho zajistí sám. Bylo mi řečeno, že materiál si zajistí, že on má na to slevy a já bych zbytečně přeplácel. Odhadnutá cena materiálu a práce byla v té době max. do 25 000 Kč. Což mě potěšilo. Bohužel vše bylo dohodnuto pouze ústně a na smlouvě o dílu jsem ze své neznalosti a důvěřivosti netrval.
Zaplatil jsem tedy panu Krejčímu zálohu 10 000 Kč na nákup materiálu a on započal práce na rekonstrukci. Hned na začátku se vyskytl problém s odvzušňovacími ventily, které dle p. Krejčího nebyly skladem a objednací lhůta byla 3 týdny. Souhlasil jsem, že se tedy nedá nic dělat a počkáme. Po 3 týdnech, kdy měly být práce dokončené i se zmíněnou dodací lhůtou ventilů, tomu tak nebylo a ventily stále nebyly - údajně nedorazily do skladu a vše se tedy prodlužuje. Pan Krejčí již ale započal svou práci a začal demontovat staré rozvody vody a odpadů.
Koncem října jsem se ptal, zda-li stihne vše dodělat do konce října tak, abychom se mohli nastěhovat a tak jak bylo slíbeno. Bylo mi řečeno že ne, ale že nejdéle do 14-ti dní bude vše hotové. Během rekonstrukce jsme se dostali až k toaletám, které byly ve špatném stavu a na doporučení, že je lepší je vyměnit teď, než později z důvodu toho, že se nyní mění i odpady jsem souhlasil s výměnou toalet. Bohužel opět domluva jen na "hubu". Toalety jsou v domě dvě. Panu Krejčímu jsem se zmínil, že mám v plánu rekonstruovat jednu z koupelen, načeš mi řekl, že je schopen rekonstrukci udělat sám. Řekl jsem si proč ne, když bude měnit toaletu, ať zrekonstruuje i koupelnu (rozpočet na novou kopelnu nedodal, ale stále jsem věřil v poctivost pana Krejčího). Už v té době mi bylo jasné že termín, půlka října, je s rekonstrukcí koupelny nereálný, ale na druhou stranu jsem byl rád, že nemusím shánět někoho jiného. Pan Krejčí pracoval na rekontrukci s dalším řemeslníkem (Krejčí připojil vanu, toaletu a umyvadlo, obklady, spáry atd. řešil druhý řemeslník, kterému jsem za práci zaplatil po dokončení rekonstrukce tzn. nebyl placen panem Krejčím). Situace v domě byla tedy následující, pan Krejčí pracoval převážně ve sklepě na odpadech a rozvodech a druhý řemeslník v patře na koupelně. Panu Krejčímu jsme předali návrh koupelny s tím, že obklady zase zajistí on, že má v SIKU slevu, souhlasil jsem a nabídl mu, že mu dám další zálohu na materiál ať mi řekne kolik to bude stát.
Před započetím rekonstrukce koupelny byly hotové rozvody ve sklepě (nikoli po domě - cca po 1,5měsící od započetí prací) a p. Krejčí připojil bojler. U samotného připojení jsem nebyl, ale v průběhu napouštění se vyskytl problém, o kterém mě p. Krejčí informoval telefonicky - původní bojler nebyl v dobrém stavu a docházelo ke špatnému mísení studené a teplé vody. Opět mi bylo řečeno, že je schopen zajistit nový bojler za dobrou cenu a připojit ho. Souhlasil jsem a spolu s tím si pan Krejčí řekl o druhou zálohu ve výši 30 000Kč. Byl tu konec října a začaly práce na rekonstrukci koupelny, kde ale p. Krejčí v podstatě nic nedělal a vše si řídil druhý řemeslník. Navíc se začaly objevovat problémy s docházkou pana Krejčího na což jsem ho několikrát upozornil. Běžné byly situace, kdy p. Krejčí nepřišel 2-3 dny, vždy to odůvodnil zdravotními problémy bez jakékoli omluvy či telefonátu a když jsem volal já, telefon nezvedal. Pokud už dorazil byla jeho docházka taková, že dorazil kolem 10hodiny, ve 12 jel na oběd ze kterého se vrátil ve 13hod a v 15:00 už odjížděl domů.
Po cca týdnu (první týden v listopadu) byla dokončena rekonstrukce topení s tím, že byla nainstalována expanzní nádrž a bylo možné systém připojit ke staršímu kotli. Bohužel se vyskytl další problém (opět jsem u toho nebyl), kotel na tuhá paliva nebyl funkční a přisával vzduch. P Krejčí ochotně nabídl, že zakoupí nový kotel a kompletně ho připojí, zeptal se mě pouze na to jestli chci kotel litinový nebo ocelový, předpokládal jsem, že zbylé věci bude vědět on a dohodli jsme se, že kotel s čerpadlem, vychlazovací smyčkou, připojením i prací bude za 30 000 Kč - souhlasil jsem. Postupně se začaly ale objevovat problémy na již zrekonstruovaném, kapání radiátorů bylo běžné, takže bylo nutné provést znovu-opravu. Rekonstrukce rozvodů vody začala také nabírat na zpoždění (po dobu 14-dní netekla v domě voda), nerozumněl jsem tomu, proč p. Krejčí nezprovozní jednu věc než nezačne dělat druhou, ale říkal jsem si že je to profesionál a asi ví co dělá.
Kotel na tuhá paliva měl být připojen a zprovozněn do týdne (dodávka asi do 3 dnů)., bohužel tomu tak nebylo z důvodu dalších údajných zdravotních problému p. Krejčího (údajně byl na operaci se srdcem) a drobných problémů na již nainstalovaných rozvodech (navrtaná elektřina, chybějící izolace na trubkách, neodstranění starých rozvodů atd). Kotel na tuhá paliva byl nakonec nainstalován až za 3 týdny, tedy týden před dokončenou rekonstrukcí koupelny (koupelna byla dokončena 27.11.2015) s tím, že jsme byli domluveni, že vše bude zprovozněno nejdéle do půlky listopadu a že samotný kotel bude nainstalován a zprovozněn během jednoho dne. Instalace kotle se ale protáhla na bezmála týden, nakonec jsem si musel sám udělat regulaci, na které jsme byli ale také domluveni, že udělá p. Krejčí. Začal jsem být netrpělivý, jelikož jsem od p. Krejčího zatím nedostal ani žádné záruční listy od nových zařízení, ale vždy když jsem se na to zeptal, jsem byl ubezpečen, že mi je p. Krejčí předá. Několikrát jsem pana Krejčího upozornil, že se mi jeho přístup k práci přestává líbit a že se mi zdá, že má z toho holubník, jelikož jeho pracovní morálka začala značně pokulhávat. každopdádně kotel jsem si zprovoznil nakonec sám a mohli jsme se konečně nastěhovat (voda zatím tekla pouze v nižším patře), k 1.12. 2015 jsem se tedy nastěhovali. Pana Krejčího jsem vyzval, aby své práce dokončil co nejdříve, asi po 3 dnech dodělat vodu v horním patře, ale stále nebylo hotovo - navíc začala téct toaleta a umyvadlo v kouplně, kde proběhla rekonstrukce a vše mělo být nové. V půlce prosince tedy p. Krejčí provedl opravu nově nainstalovaných věcí a od té doby se neukázal ani neozval. Vzhledem k počasí jsme začali topit v kotli na tuhá paliva a já začal zjišťovat, že je značně předimenzovaný. Původně byl nainstalovaný 24kW kotel a p. Krejčí zakoupil výkonově stejný, bohužel na náš dům je to moc, obzvláště při topení uhlím. To, že si ve většině případech instalatér počítá potřebný výkon na kotel, jsem se dozvěděl až následně - to samozřejmě v našem případě neproběhlo. Kotel byl už ale připojen a zprovozněn, takže jsem toho moc dělat nemohl.
Jak jsem již uvedl, p. Krejčí se od půlky prosince neozval, ale předpokládal jsem, že se blíží Vánoce a že vše dodělá po nich. O to víc mě překvapilo, že jsem 23.12.2015 našel ve schránce fakturu na doplacení zbylých peněz. Volal jsem ihned panu Krejčímu, že nemá práci dodělanou a že mi nepříjde moc vhodné, vhodit fakturu do schránky a neposlat ani sms nebo zavolat, že jí tam dal. Pan Krejčí se překvapeným tónem divil, že práce nemá hotové a ptal se mě co tedy ještě chybí. Vyjmenoval jsem mu to, on navrhl termín mezi svátky, že přijede a dodělá to. Vzhledem k naplánovaným návštěvám, jsem musel ale termín odmítnout a navrhnout termín až po novém roce.
Faktura se mi rozležela v hlavě a podíval jsem se na ni detailněji. udivila mě částka za kotel a bojler, která byla výrazně vyšší než kterou mi sděloval p. Krejčí. 28.12.2015 jsem tedy napsal panu Krejčímu, kde jsem znovu popsal nedodělávky a zmínil i nesrovnalosti na faktuře. Před Silvestrem jsem si všiml, že začíná téct nově nainstalovaná expanzní nádrž, ale říkal jsem si, že až po novém roce p. Krejčí přijede, že to spraví.
Faktura mi stále ležela v hlavě a tak jsem začal zkoumat i další položky na faktuře. Nakonec jsem vytvořil soubor, kde jsem dal naproti sobě ceny položek z faktury a ceny, které jsem si zjistil (měl jsem od všeho doma ještě krabice popř. na zařízeních zůstaly polepy atd., na kterých bylo uvedeno odkud p. Krejčí danou věc koupil, takže to nebylo zase tak složité). Nestačil jsem se divit tomu, že ceny absolutně nesouhlasí a při nejmenším je u nich započítáno DPH 2x (p. Krejčí uváděl cenu bez DPH, která odpovídala ceně s DPH, za kterou bych danou věc koupil já - ale na začátku mi bylo tvrzeno, že ceny komponent budou výrazně nižší, když je nechám na p. Krečím). Dne 8.1.2016 jsem měl domluveného revizního technika na plynový kotel, byl jsem opět překvapen, když mi zjistil závadu a to, že u plynového kotle chybí pojistný ventil. Ptal se mě kdo mi dělal rekonstrukci topení a rozvodů a že by danou věc měl znát. Opět jsem si říkal, že až se p. Krejčí ozve, že mu ukáží revizní zprávu s tím, aby pojistný venzil dodělal.
20.1. 2016 se p. Krejčí konečně ozval s tím, že přijede vše dodělat a že se nemohl ozvat dříve, protože byl nemocný. V telefonním rozhovoru jsem mu řekl o zjištěných nedostatcích u faktury a že bych rád nejdříve vyřešil peníze než začne s dokončovacími pracemi a opravami na nových věcech, on mi potvrdil špatnou cenu u bojleru a kotle a omluvil se, že mu to prý blbě napsal sofware. Já jsem mu na to řekl, že jsem ale nedostatky zjistit i u dalších položek na faktuře a že mi příjde, že 2x naúčtoval DPH a že jsem neviděl žádnou výraznou úsporu v ceně materiálu oproti tomu kdybych materiál kupoval já a opět jsem ho požádal o dodání veškerých záručních listů k nainstalovaným věcem. P. Krejčí se tomu divil a říkal, že to není možné a jestli mu své výpočty nepošlu, k záručním listům se nevyjádřil. Původně jsem mu chtěl dokument přeposlat, ale nakonec jsem tak neučinil a napsal mu pouze email s rozepsanými skutečnostmi a na závěr ho poprosil, aby mi dal vědět jak chce celou situaci řešit. Od té doby se mi neozval ani telefonicky ani osobně, až 9.3.2016 mi dorazila výzva k zaplacení faktury na dalších cca 87 000Kč od advokáta, kterého si najal. (celková cena rekonstruce dle p. Krejčího cca 127 000 Kč)
Vše tedy skončilo u právníků, kde já rozporoval kvalitu odvedené práce, nedodělávky a cenu rekonstrukce (pokud bych materiál zajišťoval sám, byla by cena včetně práce 98 000 Kč, předpokládal jsem že p. Krejčí bude mít materiál levnější proto jsem navrhoval cenu cca 85 000 Kč) a p. Krejčí nadále tvrdil že je vše hotové a cena je správná (to že sám uznal chybu ceny u kotle už nezmínil). Na doporučení mého advokáta jsem zaslal ještě 30 000 Kč (celkem už to tedy bylo 70000Kč).
Po asi dvou sezeních jsme se dohodli na doplacení dalších 30 000Kč, Celkem tato sranda s tím, že jsem až moc důvěřoval a nenechal si podepsat smlouvu o dílo, stála jen 100 000 Kč z požadovaných 127000Kč.Více...