rekonstrukce bytu 2+kk 50m2 do 250 tis. (pokoje – stěny + podlahy, koupelna komplet, kuchyně bez linky, byt nakonec komplet v elektřině, nikoli plyn. vytápění)
Nabídková cena:
RAKO koupelny / Vrátný group 265 tis
– 50 tis při podpisu, 95 tis do 10 dnů od zahájení stavby, 95 tis do 20 dnů od zahájení stavby, 25 tis při převzetí, tzn. fakticky 90% cenypřed dokončením; druhý v pořadí nabídka o 25 tis. vyšší, celkem 12 zájemců, na prohlídku se dostavilo 5.
Průběh a výsledek realizace:
Na konečné hodnocení jsem si v zájmu 100% objektivity počkal raději pár měsíců po ukončení rekonstrukce tak, aby se, pokud možno, projevily případné problémy, a nikoli abych v dobrém naladění převzal byt, napsal super recenzi, a byt se mi po týdnu rozpadl - tuto chybu dle mého dojmu dělá většina hodnotících.
Celkový dojem pro ty, co nechtějí číst dále, je takový, že to, co jsem chtěl, mám – tzn. zrekonstruovaný byt k pronájmu, který jsem obratem pronajal a který mi (doufejme) během dvou let splatí úvěr na rekonstrukci. Průběh byl ovšem docela jiný než jsem si představoval - a rovnou mohu uvést, že pokud jste pracovně vytíženi a dbáte na kvalitu provedení, rozhodně se vyplatí si za rekonstrukci připlatit a nebrat nejnižší nabídky. Zpětně totiž mohu hodnotit, že pokud bych měl např. příležitost být pracovníkům RAKO koupelny / Vrátný group neustále za zadkem, dělat jim fakticky stavební dozor a pravidelně kontrolovat dodané materiály a spotřebiče, provedení prací, apod., pak bych se vyhnul alespoň 80% následných komplikací.
Celkové provedení rekonstrukce není špatné a byt viditelně prokoukl, avšak když se blíže podíváte na některé dílčí věci, pak vám opravdu hlava nebere, jak proboha mohl někdo od té které věci odejít jako od hotové práce či ji za takovou vůbec považovat (což také něco vypovídá o zhotovitelově vnímání zákazníka).
Ta tam je tedy moje původní představa, že na svoji poptávku obdržím 100% práci a rekonstrukci NA KLÍČ, protože ještě měsíc po převzetí jsem si svépomocí či s jinými řemeslníky / opraváři zajišťoval odstranění zcela zásadních potíží (ano, zhotovitel dává záruku, ale když to někdo provede nějak napoprvé, jak to asi u něj dopadne napodruhé co do kvality a úrovně?!...takže z mého pohledu věc radši nechám zkouknout někoho jiného za peníze, tzn. pro mě záruka k ničemu – navíc se poučíte při tom, jak se „opraváři“ vyjadřují k úrovni odvedené práce).
Nejhorší byl fakt, že řada věcí se projevila až opravdu po zabydlení, takže jsem se dostal do situací, kdy se již nastěhoval nájemník a netekla mu teplá voda déle než 3 minuty denně, pojistky vyhazovaly každých 30 min a v bytě byla relativní zima. Teď si představte, že jste v práci, máte toho i tak nad hlavu, a každou chvíli vám volá nájemník, že je něco špatně, či něco nefunguje.
Takže celkově se připravte na vícenáklady (v mém případě za dodělávky, dodatečné opravy + nářadí celkem do 20 tis.- nezahrnuto ve výše uvedených 265tis. ), delší dobu pro skutečné dokončení rekonstrukce z důvodu dodělávek a oprav, pár stresových situací a bezesných nocí a asi tak o 5 let kratší život.
Zdůrazňuji, že výše uvedený závěr je relevantní pouze pro objednatele jako já – tedy laiky, kteří se v životě zabývají něčím úplně jiným, než stavebními pracemi, a jen by prostě chtěli něco zrekonstruovat – a nikoli pro protřelé šíbry, pro které jsou běžné vzorce společenského chování pouze známkou slabosti a naivity.
Abych nezůstal pouze u obecných tezí, níže si dovoluji uvést konkrétní příklady toho, s čím jsem se během realizace a po předání rekonstrukce setkal:
1) Objednal jsem si konkrétní typ obložení nad kuchyňskou desku – bez jakékoli domluvy byla kuchyně obložena něčím jiným – shodou okolností kachličkami z koupelny – nevím, zda pracovníci RAKO koupelny / Vrátný group potřebovali udat zbylé kusy – vše mi bylo samozřejmě oznámeno až následně poté, co bylo vše hotovo, s odůvodněním, že u mnou vybrané mozaiky byla neúměrně dlouhá dodací doba – nevypadá to nikterak hrozně, ale když nad kuchyňskou deskou máte stejné kachličky jako ve sprchovém koutě, působí to trochu levně (a opět to něco vypovídá o zhotovitelově vnímání zákazníka);
2) Byt je po rekonstrukci celý v elektřině, tzn. 2x akumulačky, bojler, el. trouba a varná deska – dodatečně jsem zjistil, že je vše připojeno na vysoký tarif – z přepínače HDO pouze koukaly dráty – naštěstí jsem nedostal šanci toto zjistit až z prvního vyúčtování;
3) V bytě jsou dvoje akumulační kamna, každé o výkonu 2000W – kamna byla připojena na jediný jistič 16A s max kapacitou 3500W, který tak neustále vypadával a kamna netopila;
4) Ve smlouvě o dílo mám jasně napsáno, že v bytě budou instalovány dvoje akumulační kamna – el. rozvody však byly provedeny na přímotopy (1 fáze namísto 3 fází), takže kamna teplo pouze sálala a nefoukala teplý vzduch větrákem (což je jejich hlavní výhřevná funkce) – toto mohlo být opraveno nedestruktivním způsobem pouze tak, že ke každým akumulačkám teď vede další kabel z nejbližší zásuvky, který napájí větrák a termostat, což je po praktické i estetické stránce na nic;
5) Hlavní jistič v rozvodové skříňce byl zjevně starý a neunesl zátěž všech spotřebičů v bytě a vyhazoval, což pracovníci RAKO koupelny / Vrátný group vyřešili tak, že porušili plomby PRE Distribuce (dosud v řešení, hrozí pokuta), pohrabali se v rozvodové skříňce a na hlavním jističi udělali drátem regulérní bypass – samozřejmě bez toho, aby se o tom nějak zmínili – na vše přišel až přivolaný elektrikář;
6) Ve smlouvě o dílo mám jasně uvedeno, že bude instalován bojler Dražice 80, přičemž sám pan Vrátný mi vysvětloval kvality tohoto výrobce a jeho nádoby. Při prvním problému s boilerem jsem zjistil, že mám instalován bojler Ariston – přivolaný opravář mi oznámil, že tento typ se již pět let nevyrábí a že zřejmě ležel někde na skladě (nedokážu sám zhodnotit) – samotná oprava byla nakonec celkem dílčí a nyní snad již vše funguje, ale nechci domýšlet, jak bude probíhat složitější oprava, případně výměna – bojler je instalován horizontálně nad sníženým podhledem;
7) Ve sprchovém koutě koukalo ze zdi potrubí – baterie ve sprše nedoléhala ke zdi a mezi baterií a stěnou byly asi 3 cm trubky;
8) V koupelně byla instalována jediná zásuvka a bylo mi doporučeno přepojovat do ní podle potřeby topný žebřík či pračku – dost nepraktické - následně opraveno zhotovitelem na dvouzásuvku;
9) Topný žebřík nefungoval – vnitřek bez kapaliny + nefunkční topná tyč;
10) Dveře do jednoho z pokojů nelze zamknout – zámek není v ose s klíčovou dírkou – 2. jakost? - to je potíž v případě, že bych byt do budoucna pronajímal dvěma studentům.
Tolik fakta. Aby to ale nevyznělo příliš negativně, jako zásadní osobní přínos celé rekonstrukce vnímám to, že v důsledku nějakých těch dodělávek se ze mě – doposud manuální práce neschopné kancelářské krysy – stal celkem zručný domácí opravář, a to do té míry, že si mě nyní na pomoc zvou i někteří sousedé, kteří mě předtím „viděli v akci“.
Závěr:
halabala DODO - Obecně doporučuji si opravdu připlatit a provádět rekonstrukce velkoryseji, protože přílišné úspory se vám ve výsledku vrátí a bude vás to stát nejen peníze. Pokud budete realizovat rekonstrukce s RAKO koupelny / Vrátný group, pak si rozhodně nechte alespoň elektro práce udělat od někoho jiného. Za zásadní pak považuji si hned ze začátku vyjasnit pozice se zhotovitelem a jasně mu sdělit vaše očekávání (v případě, že mu už apriori nejste jedno) – sám jsem měl například dojem, že řemeslníci vnímají věc tak, že když je byt k pronájmu, pak práce nemusí být 100%, protože zákazník tam stejně nebude bydlet, a očekávají, že ke svému nájemníkovi bude mít stejný přístup jako oni k rekonstrukci.
Více...
Do ověřených hodnocení se počítají pouze zakázky uskutečněné přes portál NejŘemeslníci.
Ostatní hodnocení se také několika různými způsoby kontrolují, ale do ověřených se nepočítají.
Tímto reaguji jako jednatel společnosti na danou referenci. Pan Hromas převzal zakázka a doplatil dle jeho slov že je vše v pořádku. Do dnešního dne v předávacím protokolu není jediná zmínka o požadavku něco opravit. Do dnešního dne nám nepřišla jediná reklamace. Naopak pana Hromase kontaktovala 5xpracovnice našeho zákaznického centra p.Symerská a chtěla vědět zda je vše v pořádku a je spokojen. Nikdy nebyla nahlášena žádná závada ani reklamace !! Naše firma má 24h servis jak elektrykáře,tak instalatéry,proto není problém odstanit jakoukoliv závadu nejdéle do pár hodin. Opravdu nechápu proč pan Hromas poškozuje jméno naší společnosti,když nás nikdo nepožádal o případné odstranění závad a dále investuje do oprav. Naše společnost dává všem zákazníkům záruku 5 let. Zde reaguji na jednotlivé body: 1/ zákazník byl upozorněn že požadovaná mozaika není vyrobena a bude až za dlouhou dobu. Mozaika která je použita,je RAKO lazio,naprosto vhodná pro kuchyňské linky. Použito po dohodě a ještě jako kompenzace kompletní propojení kuchyňské linky-voda/odpady/elektro-ZDARMA !! 2/ Elektro- v tomto případě jsem opravdu rozezlen,protože v bytě jsou akumulační kamna a boiler napojeny na noční proud. Pro předvedení funkčnosti byly tyto zařízení napojeny na jistič který je stále pod proudem. Několikrát jsem osobně upozornil že je potřeba přepojení do